Nuffnang Ads

Sabtu, 22 Jun 2013

Donchian Channel


Deskripsi

Penunjuk saluran Donchian, juga dikenali sebagai Channel Harga, telah terbentuk pada awal tahun 1970-an oleh Richard Donchian. Beliau terkenal dengan analisis teknikal pasaran kewangan. Channel Harga tergolong dengan arah aliran penunjuk berikut dan adalah serupa dengan penunjuk bands terkenal Bollinger dengan isyarat dan susun atur. Walau bagaimanapun, tidak seperti Bollinger Band, saluran harga Donchain adalah berdasarkan pada harga yang tinggi dan rendah dalam tempoh masa tertentu.

Pengiraan Formula

DonchianChannel tertinggi = HH(n), tahap tertinggi untuk satu tempoh
DonchianChannel terendah = LL(n), tahap terendah untuk satu tempoh
DonchianChannel Pertengahan = (DonchianChannel tertinggi + DonchianChannel terendah) / 2

Pengunaan dagangan

Channel Harga boleh begerak dengan baik untuk sistem asas, arah aliran dan pengiraan arah aliran perdagangan teknikal.
Peraturan klasik sistem perdagangan yang berdasarkan penunjuk ini mengandaikan:
  • Pembelian aset apabila harga ditutup lebih dari saluran 20
  • Penjualan aset apabila harga ditetapkan di bawah saluran 20
  • Menutup kedudukan menjual apabila saluran terbentuk sepanjang tempoh 5
  • menutup kedudukan membeli apabila saluran terbentuk di bawah tempoh 5
Untuk memudahkan carian isyarat pergerakan, ia adalah perlu untuk menggunakan penunjuk berpincang kepada dengan +2 dimensi.
Cara dagangan tersebut boleh digunakan untuk urusniaga pendek, jangka pertengahan dan jangka panjang pada komoditi dan pasaran kewangan.
Sebagai pasaran pertukaran antarabangsa terutamanya pergerakan mendatar, ia diperlukan untuk menggunakan penapis perdagangan jika anda ingin mendapatkan yang terbaik daripada sistem pergerakan berdasarkan penunjuk Channel Harga. Oleh itu, isyarat yang membentuk harga di luar saluran Donchian akan dipilih.
Ia adalah lebih baik untuk menggabungkan kedua-isyarat pergerakan dan menapis melalui ADX (penunjuk kekuatan Arah aliran) dan petunjuk ATR (mengukur ketidaktentuan perubahan harga) .
Keluar berdasarkan penunjuk Saluran Harga membolehkan untuk menutup dagangan tanpa kerugian semasa anjakan rintangan yang biasanya berlaku selepas penemuan harga berkesan. Keadaan itu biasanya berlaku apabila harga bergerak dengan ketara dari saluran selepas melanggar sempadan yang tidak membenarkan kehilangan dana apabila bergerak ke belakang dan menyumbang kepada penutupan yang paling menguntungkan daripada perjanjian itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan